header-image

Champagne metoden 15 juni 2016

champagne

Jag tänker göra en ”detox” under sommaren under minst 4 veckor. Det kanske låter lite hårt men jag kommer att förklara lite mer vad jag ska göra. Det handlar inte om att inte få äta, njuta eller att träna 24/7 utan att skapa balans. Jag mår som allra bäst när jag är i balans; yin och yan.

Jag kommer att försöka äta så ”ren mat” som möjligt. Tidigare åt jag en period ”whole 30” och jag har aldrig mått så bra någonsin. Det handlade om att under 30 dagar ta bort allt processat och alla ämnen och bara äta så ”cleant”. Inget socker, inga snabba kolhydrater, inget vitt mjöl och inget kaffe mm. Det är en av de tuffaste utmaningarna när det gäller mat, då det blir extremt begränsat vad man får äta. Det passar inte riktigt under semestern, så jag tänkte modifiera lite och äta i balans för att må bättre men samtidigt kunna njuta. Motionsmässigt blir det kul saker som klättring, långa promenader i naturen, yoga och avslappning.

Därför har jag ”nosat upp” en lite härligare metod som gör att man faktiskt kan njuta av lite bubbel och goda middagar genom att göra smarta val och äta lite mer ”franskt” och klart att det passar i Frankrike ; )

”Grundaren” (även om den har funnits i Frankrike ”forever”) av ”Champagne dieten” var Cara Alwill Layba från New York. Cara levde ett stressigt liv med många buisiness luncher och sena rödvins middagar när hon blev tipsad om att testa dieten. Jag gillar inte egentligen ordet ”diet” så jag tänker kalla den metod.

Champagne innehåller färre kalorier än rött och vitt vin 80 mot 120 kalorier.

Champange metoden, se mer här: 

Vart kommer metoden ifrån?
Metoden har sitt ursprung i Frankrike.

Vad går den ut på?
Dieten går ut på att undvika de kolhydrater som höjer blodsockret mest. Delikatesser som bland annat gåslever och champagne är tillåtna så länge man håller sig till grundreglerna. Man ska dra in på det mättade fettet. Äter man dåliga kolhydrater enligt metoden ska man inte äta fett under samma måltid. Att hålla ett proteinintag på minst 60 gram per dag rekommenderas. Hälften skall komma från animalier och hälften från växtriket.

Mat att undvika
Socker, honung, sylt, kolsyrad dryck och karameller. Bröd skall endast ätas vid frukost.

Mat att njuta av
Champagne eller vin som aperitif, men man ska äta något innan. Mat som innehåller mycket fibrer rekommenderas också.

Varför skulle det fungera?
Man går ner i vikt (långsamt vilket är bra) samtidigt som man äter det man tycker om. Det ökar motivationen.

Bra val:
Bra kolhydrater, högst 50 GI:
Fullkornsbröd eller bröd med kli – 50
Råris (fullkornsris) – 50
Gröna ärtor – 50
Fullkornsflingor (utan socker) – 50
Havregryn – 40
Färskpressad juice – 40
Fullkornsbröd av råg – 40
Fullkornspasta – 40
Kidneybönor – 40
Pumpernickel – 40
Gula ärtor – 35
100-procentigt stenmalet fullkornsbröd – 35
Mjölkprodukter – 35
Vita bönor – 30
Linser – 30
Kikärtor – 30
Fruktmarmelad (utan socker) – 30
Mörk choklad (minst 70 procent kakao) – 20
Fruktos (fruktsocker) – 20
Sojabönor – 15
Gröna grönsaker, tomater, citroner, svamp – 15

Sämre val:
Glukos (druvsocker) – 100
Ugnsbakad potatis – 95
Vitt bröd, typ hamburgerbröd – 95
Potatismos – 90
Honung – 90
Morötter – 85
Cornflakes, popcorn – 85
Snabbris – 85
Pumpa – 75
Vattenmelon – 75
Vitt bröd, typ baguette – 70
Raffinerade sockrade flingor – 70
Choklad, typ Daim, Japp – 70
Kokt potatis – 70
Kex – 70
Majs – 70
Banan, melon, sylt – 60
Vit pasta – 55

Updates hur det går för mig kommer löpande ; )

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *