header-image

Skapa flow! 3 augusti 2016

Malin Hammar-Blomwall skriver för lyx.se

Idag har jag tassat upp kl 06.00 med en kopp kaffe, en yogamatta och min dator. Körde mitt yoga pass i trädgården och har bara ett ord för det – magiskt! Testa att köra yoga ute ibland. 

Alla har vi väl känt den där känslan när allt bara stämmer, allt faller på plats och känns grymt bra! Tiden slutar att existera och du känner flow! Flow innfinner sig när vår uppmärksamhet helt är fokuserad i stunden. Jag kan bli oerhört irriterad om någon stör mig mitt i när jag känner flow. Visst vill vi ha mer av den känslan och sanningen är att vi alla kan öka vårt flow.

Flow cykeln består av 4 olika faser som avlöser varandra 

  1. Steg 1Arbete
    En fas som kan kännas tung. Här jobbar du på hårt och intensivt.
  2. Steg 2Släpp taget
    Hjärnan kan inte ta hand om alla intryck på en gång utan behöver nu ofta en paus. Tex få vara kreativ en stund och göra något helt annat som tex läsa, laga mat etc.
  3. Steg 3Flow
    Ta vara på känslan av att vara i flow och försök att passa på att använda energin på rätt sätt. Här har du total fokus och koncentration. Bara njut och go with the flow!
  4. Steg 4 Återhämtningsfasen
    Både arbetsfasen och flowfasen tar mycket på vår energi (både fysiskt och psykiskt). Därför är det bra att låta hjärnan vila efter att man har haft sin period av flow. Lyssna på kroppen och ta det lugnt.

Tips på saker som kan öka ditt flow

  • Surfa (boka tex en surfresa till Biarritz/Frankrike eller Costa Rica) finns inget coolare än när man bemästrar en våg och tappar känslan för tid och rum. Många surfare känner att de ”blir ett med vågen”. Det är nog vad jag tycker är så mycket flow man kan ha! Det får mig även att tänka på filmen ”Det stora Blå” om fridykaren som blir så faschinerad av havet att han en dag släpper taget…otroligt sorgligt men vackert på samma gång.
  • Koncentration – Om du ska göra någonting och du inte koncentrerar dig eller sätter av ordentligt med tid, så skapas stress. Stress är inte bra för ditt flow. Om du istället koncentrerar dig på uppgiften och betar av bit för bit metodiskt. Exempel. Du ska få ditt team att skapa ett projekt. Sätt upp tydliga mål och inspirera och ge bra feedback.
  • Aktiviteter – Vid vissa aktivteter och för vissa utövare som tex musiker, idrottare, konstnärer, författare och dansare så har de lättare att gå in och känna flow direkt. De går så in i det som de är passionerade för, och som de älskar, att de helt enkelt mår fantastiskt bra och kommer i flow.

Flow är ett begrepp inom psykologin. Det är ett medvetandetillstånd som inträffar när en individ blir helt uppslukad av en aktivitet och går bortom sin reflekterande självmedvetenhet samtidigt som den får en djup känsla av kontroll[1]. Flow blev till ett allmänt känt begrepp efter att Csikszentmihalyi beskrev det i sin bok ”Beyond Boredom and Anxiety”. Konceptet har sen dess studerats och använts brett. I forskningen finns det en generell överenskommelse om dess betydelse men mätmetoder för flow diskuteras fortfarande[1].

Flow är en positiv erfarenhet och associeras med njutning. Det är också ett mycket funktionellt tillstånd som korrelerar med framgång i kreativa aktiviteter, studier och sport och på det sättet leder till kompetens- och personlighetsutveckling. Flow leder till engagemang i utmanande aktiviteter eftersom individen måste sätta allt högre standarder för sig själv för att behålla flow[1]. Därför ses flow som en nyckel till ett rikt och produktivt liv[2] samt till den kulturella evolutionen (källa Wikipedia)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *